Gør den sunde mad spændende at kokkerere og lækker at spise


Nedenstående artikel indeholder sponsorerede links

Dette indhold er sponsoreret.

Sund mad er ikke kedelig hverken at spise eller at lave. Den kedelige sunde mad, der har skræmt dig væk fra leve livet på den grønne og sunde side, er ofte en kedelig og idéløst kokkereret kost. Grove ris med en tomatsovs og tofu eller grøntsagsfars kan virkelig være kedeligt, hvis det ikke laves med kærlighed og masser af smagsgivere. Det er nemmere at lave mad, hvis du bare kan bruge kød og fløde, indrømmet. Det er nemmere, fordi mange af os fra barnsben har lært et bestemt antal retter og smage. Det kræver en indsats at komme væk fra denne nemme og ofte usunde kost.

Stærke, skarpe knive er en nødvendighed

Inden du kommer for godt i gang med at lave vilde og spændende retter, skal køkkenet og udstyret gerne være af en bare nogenlunde kvalitet. Madlavningen bliver sjovere med santokuknive, med en stærk blender, god ovn, non-stick-pander og en god emhætte. Der kan være store og små indgreb i dit køkken, som gør madlavningen sjovere og i nøgle tilfælde helt nødvendig. Skal du give dig i kast med selv at lave sushi, skal du have en stærk kniv, ellers ligger ris, fisk og tang spredt ud på hele tallerkenen. Først lidt legetøj, så kan legen gå i gang herefter.

Leg med nye smage og grøntsager

En sundere kost er kedelig, hvis den er grov og uden smag. Det hele kan blive sjovere ved at få nye grøntsager, krydderier, krydderurter m.m. ind i madlavningen. Når du bliver mere velkendt med gurkemeje, ingefær, auberginer, artiskok etc. bliver de også nemmere at inkorporere i maden. Og endnu vigtigere, så bliver smagen mere rig. De forskellige smage skal selvfølgelig komplementere hinanden, men hvordan kan de det, hvis du ikke har smagt dem før? Prøv dig frem og tag nogle chancer.

Et fuldt køleskab

Hvad så, når du ligger helt træt på sofaen efter en lang dag, og du virkelig ikke magter at udfordre dig selv mere for den dag? Så kan det være snydedagen. Det kan også være, du har tænkt dig grundigt om og fyldt køleskabet med rester at din nye yndlingsret. Du har frugt og grønt til en smoothie. Det kunne også være, at du får lyst til at lave noget mad, når køleskabets mange madvarer lokker dig til skærebrættet.

Det kræver en indsats at ændre dine vaner. Heldigvis behøver du ikke opfinde den dybe tallerken. Du kan få hjælp fra kogebøger med sunde alternativer. Du kan også skifte nogle ingredienser ud fra dine egne retter og gøre dem grønnere eller mindre fedtholdige. Du kunne også starte med at fjerne de tomme kulhydrater fra retten og tage dét som en sund start. Gør en indsat, når overskuddet er der. Det gør sundheden nemmere, når overskuddet er borte.